Kultowe szlaki oraz kierunki lokalnych wędrowców

Według inauguracyjnych szacunków, koszt powtórnego otwarcia najdłuższego połączenia kolejowego w Europie, zamknął się kwotą przeszło miliarda euro. Inwestycja ta, łącząca szlakiem kolejowym Londyn z Turcją, jest nawiązaniem do popularnego już złączenia na tej samej trasie w okresie międzywojennym. To kłopotliwe, dziesięciolecia zamkniętych granic między indywidualnymi krajami, nienajlepsza infrastruktura kolejowa oraz spychanie kolejnictwa na boczny tor, spowodowały, że połączenie to na początku lat dziewięćdziesiątych anulowano. Oczywiście szybko zapełniono tą lukę licznymi połączeniami autobusowymi i lotniczymi, ale nie było to już to samo. Kolej z Londynu do Turcji nierozerwalnie powiązana była bowiem z luksusem i splendorem, jakich nie zagwarantuje dziś żaden środek lokomocji.

Wagony o najważniejszym stopniu wykończenia i wyposażenia wspólnie ze perfekcyjną obsługą oraz wyrafinowanymi daniami, jakie podawano dla pasażerów, pozostają do dzisiaj niedoścignionym wzorcem, do którego wszyscy pragną zmierzać. Inwestorzy, za pomocą jakich udało się w zeszłym miesiącu reaktywować to połączenie, liczą się z początkowo małym zamiłowaniem swoją ofertą – więcej o tym na domenie kaizen. Polskie wybrzeże liczy sobie ponad sześćset kilometrów. Mimo, że nigdy nie byliśmy morską siłą, zamiłowanie rodaków do nadmorskich podróży było odpowiednio legendarne od wieków. Mimo to dopiero w ostatnim dziesięcioleciu, można ogłosić, iż nasza żegluga pasażerska złapała wiatr w żagle.

W poprzednim roku statki, jakie zaokrętowały do polskich portów dalekomorskich, przewiozły ponad osiem milionów pasażerów. Świadczy to, iż w przeciągu dekady dziesięciokrotnie częściej podróżujemy w ten sposób. W obfitej mierze jest to podyktowane zarówno polepszającemu się poziomowi stworzonego przez nas życia, jak oraz wielomiliardowymi inwestycjami w portowe nabrzeża jak i statki. Unijne dotacje dopisują takim wydatkom, albowiem naturalnie morska żegluga pasażerska ma posiadać w unijnym budżecie priorytet. Wspólnota chce równolegle rozwinąć w ten sposób turystykę i rejony nadmorskie w Unii. Poza tym transport morski jest jednym z najbardziej przyjacielskich dla środowiska naturalnego, bowiem w przeliczeniu na jednego pasażera, zużywa on ośmiokrotnie mniej paliwa niż dla przykłady samochód. Można już zobaczyć pierwsze wyniki takich inwestycji nad polskim wybrzeżem.

Dodaj komentarz